fredag 21 januari 2011

Nämn mej Jesus, han är livet




1. Nämn mej Jesus, han är livet,
han är min rättfärdighet.
Han sitt liv för mej har givit,
mej förvärvat salighet.

2. Egen fromhet inget gäller
inför den som hjärtat ser,
mänsklig visdom inte heller
tröst och frid i själen ger.

3. Inget annat än allena
Jesu nåd, förtjänst och blod
kan från all min synd mej rena,
göra saken för mej god.

4. Milde Jesus, nådens källa,
du mitt liv, min salighet,
låt i domen för mej gälla
din förtjänst och helighet.

5. Döm mitt hjärta här i tiden,
innan världen döms av dej;
och när tiden är förliden,
i ditt domslut fria mej.


Text: Matteus Gottfried Hehl o 1750 (45 år), Peder Håkansson Syréen 1826 (50 år), Wilhelmina Söderström 1907 (62 år)
Musik: Herrnhut efter 1735 / Berlin 1786

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar