onsdag 16 mars 2011

Min Jesus, varmt välkommen var!



1. Min Jesus, varmt välkommen var!
Just efter dej jag längtat har.
Mitt hjärta för dej öppet står;
jag hoppas du det ej försmår.

2. Du finna skall, o Jesus kär,
att fast det många synder bär,
så vill det genom dej bli nytt,
med tro och hopp och kärlek prytt.

3. Så stig dit in, o Jesus kär!
Din ankomst mej så ljuvlig är.
Ikläd mej så, du fridens Gud,
rättfärdighetens sköna skrud.

4. Bered, bered så hjärtat mitt
till hus åt dej, för det är ditt.
Kom in och stanna kvar hos mej,
att jag må evigt äga dej.


Text: Christian Arnold (d. 1685), övers. Jesper Svedberg (?), ngt bearb. 2011.
(Nr 281 i den första svedbergska psalmboken av år 1694)

2 kommentarer:

  1. Originaltext (återgivet efter Liedgrens "Svenska psalm och andlig visa":

    1. Min Jesu, tu wälkommen war,
    Ty efter tig jag längtat har;
    Mitt hierta för tig öpet står;
    Jag hoppas tu thet ei försmår.

    2. Tu finna skalt, o Jesu kiär,
    Fast änn thet många synder bär,
    At thet doch nu wil blifwa nytt,
    Med kärlek, tro och hopp beprydt.

    3. Så drag ther inn, o Jesu kiär.
    Tin ankomst migh fast liuflig är.
    För inn med tig, o fridens Gud,
    Tin nådes glans, then sköna skrud.

    4. Bered, bered doch hiertat mitt
    Til hus för tig, ty thet är titt:
    Kom in och blif här qwar hos mig,
    At jag må ewigt äga tig.

    SvaraRadera
  2. pslamen finns i Luthersk palmskatt

    1. Min Jesu god, välkommen var!
    Ty efter dig jag längtat har.
    Mitt hjärta för dig öppet står;
    Jag hoppas, du det ej försmår.

    2. Du finna skall, o Jesus kär,
    Att fast det många synder bär,
    Så vill det genom dig bli nytt,
    Med kärlek, tro och hopp beprytt.

    3. Så drag där in, o Jesu kär!
    Din ankomst mig fast ljuvlig är.
    För in med dig, o fridens Gud,
    Din nådes glans, din sköna skrud.

    4. Bered, bered dock hjärtat mitt
    Till hus åt dej, för det är ditt.
    Kom in och bliv här kvar hos mig,
    Att jag må evigt äga dig.

    SvaraRadera