måndag 14 mars 2016

Så har då denna dag



Alt. koral:



1. Så har då denna dag
allt efter Guds behag
fram till sin ände nått
och natten, sömnens vän,
har nu för oss igen
i ljusets rum uppstått.

2. Du höga himlamakt,
som jordens nedre trakt
med dina himlabloss
förändrar underlig,
själv oföränderlig
vik aldrig bort från oss.

3. Snart tillsluts ögonen,
en himmelsk änglavän
sänd till min hjälp åstad
att hålla trogen vård
om hem och hus och gård
och om min vilostad.

4. Jag kläderna tar av,
min synd, o Gud, begrav
i Kristi sidosår,
så ska min skröplighet
bli vänd i härlighet
när jag ur jord uppstår.

5. Av hjärtat ska jag sen
från alla synder ren
och i en härlig skrud
lovsjunga dej, som såg 
hur jag i synden låg
och lyfte upp mej, Gud!

Text: Samuel Columbus 1674 (32 år), bearb. A.H. 14/3 2016
Musik: Gustaf Düben d.ä. 1674, alt. dalakoral från Rättvik, efter E Karin Olsson, uppt. Gunnar Ekström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar