lördag 31 januari 2015

Gode Jesus, får jag vara




1. Gode Jesus, får jag vara
i din skola kvar hos dej?
Under livets gång förklara
allt vad du vill lära mej!

2. Vill den onde i mitt sinne
väcka vrede, hat och kiv,
Herre, påminn mej därinne
att du gav för oss ditt liv!

3. Lockar frestaren att fara
efter fåfängt skryt och pris,
lär mej då att honom svara
med Guds ord just på ditt vis!

4. Vill mej lögnens fader driva
till den lögn som han har kär,
må du i mitt hjärta skriva
att du evig sanning är!

5. Börjar lättjan hos mej råda,
liknöjdhet i själen bo,
må ditt nit, din flit jag skåda!
För vår skull du fick ej ro.

6. O om vandringen och hågen
vore mer lik dej, Guds Lamm,
skulle det väl locka någon
att mej följa till dej fram!

7. Mästare, när jag nu träder
i ditt fotspår, bistå mej,
så att jag din Ande gläder,
gläder änglarna och dej!

Text: Betty Ehrenborg-Posse, bearb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar