fredag 23 januari 2015

Säll den som håller Jesus kär




1. Säll den som håller Jesus kär
och honom i sitt hjärta bär,
ty ingen glädje större är
än den att Jesus själv är där.

2. Han är mot ångerfulla god,
han skänker de betryckta mod,
han renar oss i dopets flod
och styrker med sin kropp, sitt blod.

3. Han är mitt hjärtas högsta fröjd,
han ensam gör mej evigt nöjd,
han lyfter upp mot himlens höjd
den som av korsets tyngd var böjd.

4. När jag om morgonen uppstår,
jag söker efter Jesu spår,
och som Maria helst jag går
dit där jag honom höra får.

5. O Konung, över alla stor,
all världen av ditt ord beror,
men full av nåd du ändå bor
hos den av hjärtat på dej tror.

6. Bli kvar hos mej, Immanuel!
Med dej och genom mej min själ
är frälst och viss om evigt väl -
men utan dej en syndens träl.

7. Din kärlek, Herre Jesus Krist,
är utan biavsikt och list,
den överskyler all vår brist
och återger oss vad vi mist.

8. Din kärlek som i döden brann,
ditt blod som från din sida rann,
din död som döden övervann
förlossning för oss alla fann.

9. Du kom till oss från himlen ned,
för oss ditt liv i kamp framskred,
och korsets död för oss du led
att oss förvärva evig fred.

10. Och för att vi det här skall tro,
du lovat själv att hos oss bo
och fylla själen med den ro
som föds av kärlek, hopp och tro.

11. Här skänker du vår svaghet stöd,
här med välsignat vin och bröd
ditt folk förkunna skall din död
till tidens ände som du bjöd.

12. Den som i tro nu mottar dej
och som till satan säger nej, 
får friden din, men världens ej,
och har ditt rike inom sej.

13. Ja, Jesus, oss beredda gör,
all syndens makt i oss förstör,
vårt hjärta öppna, väck och rör
så vi tar mot dej som vi bör.

14. Ja, nu och alltid hos oss bliv,
allt ont, o Jesus, från oss driv
och oss av nåd omsider giv
en salig död, ett evigt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar