söndag 1 februari 2015

Gud, din frälsning väntar jag






HERRE, JAG VÄNTAR EFTER DIN FRÄLSNING (1 Mos. 49:18)

1. Gud, din frälsning väntar jag
såsom mina fäder.
Säkert komma skall den dag
då din hjälp mej gläder.
Lovar du mej något gott
blir det också givet,
dina löften rör ej blott
detta jordelivet.

2. Redan här i Kristi tro
salighet jag vunnit,
ty i hans försoning ro
jag för hjärtat funnit.
Ja, jag har full tillgång fått
till barmhärtigheten,
men den fulla lyckans mått
ges i evigheten.

3. Här är tid för tålamod,
här skall tron sej öva.
Synden kan slå ner vårt mod,
frestelser bedröva.
Här i världen har vi tvång,
korsets tyngd oss böjer;
ofta blir oss tiden lång
medan hjälpen dröjer.

4. Dock han kommer, kommer snart!
Låt oss trogna bliva!
Herrens ord är rent och klart,
kan all sorg fördriva.
Såsom Jakob varje dag
i min nöd och våda,
Gud, din frälsning väntar jag
att få evigt skåda!

Text: Philipp Friedrich Hiller, sv. övers. Severin Cavallin, bearb.
Musik: Johann Crüger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar